

Když sedí hobiti již
se samotným Tomem, zeptá se ho Frodo „Kdo jsi, Pane?“. Je
vidět, že i Froda zajímá Tomova historie a původ a není schopný
dle svých znalostí různých vyprávění a příběhů
jeho osobu nikam zařadit. Tom pak odpovídá, že je nejstarším
(tak mu říkali i elfové – Iarwain Ben-adar, tedy nejstarší a
bez otce), že tu byl dřív než řeka a stromy, pamatuje první
kapku deště a první žalud, když elfové odcházeli na západ,
Tom už byl a že znal tmu pod hvězdami než přišel odjinud Temný
pán (rozuměj Morgoth). To nám to ten Tom teda vůbec neusnadnil.
Jedna z teorií se kloní k tomu, že by Tom Bombadil mohl být
samotným Eruem, Ilúvatarem (tedy zosobněním jediného boha),
zejména i v odkazu na to, co řekla Zlatěnka. Tuto teorii však
zpochybnil sám Tolkien ve svých dopisech.
Další možností je Tom
Bombadil – maia, tedy že by byl jedním z mocných duchů, kteří
přišli na počátku časů společně s Valar jako jejich pomocníci
a bytosti stejné podstaty, ale nižšího řádu. Maiou je například
i Sauron nebo Olórin (tedy duch, který pak do Středozemě připlul
oděn v lidské tělo jako Istari – Gandalf). Těmto bytostem se
Tolkien částečně věnuje, zejména v Silmarillionu, ale nikde
Toma Bombadila nezmiňuje. Informace o Tomovi ukazují na to, že by
mohl být maia, resp. nejsou zde takové důkazy, které by to přímo
vyvraceli. Osobně se k tomuto názoru nekloním, protože jak už
jsem uvedl výše, Tolkien nepočítal a ani nevytvářel Toma
Bombadila jako další část skládačky do prstenovského univerza,
ale jako něco, co chtěl vložit do příběhu z jiného důvodu.
Chápu tak Toma jako
postavu vlastního druhu, která nemá v jiném čase ani místě
Středozemě obdoby, slovy práva by se jednalo o osobu sui
generis, tzn. že je jediným
svého druhu. Je třeba si totiž povšimnout, že v Pánovi prstenů
je celý příběh s Tomem Bombadilem jakoby vytržený z celé
trilogie a je takovým příběhem v příběhu. Má i určité
pohádkové ale i mýtické motivy (zejména ve smyslu tajemnosti
Tomovi postavy), které tak úplně nezapadají do celého systému
Tolkienova světa. I když má takovéto prvky, je škoda, že ve
filmu nebyla scéna s Tomem zahrnuta, protože je dle mě poměrně
důležitá pro postavy hobitů a chápání jejich cesty a úkolu.
Tom je jasný pacifista, který ovšem přesně ví, kým je. Na
nikoho jiného si nehraje, o ovládnutí někoho jiného či o moc mu
vůbec nejde. Jak řekla Zlatěnka, „je, jak jste ho viděli“,
což naprosto odpovídá i nitru jeho postavy. Díky této
charakteristice nad ním prsten nemá moc. Zároveň se Starý hvozd,
jako „jeho“ omezené území stává další baštou dobra, která
ovšem slouží lidem a jiným bytostem Středozemě pouze
filosoficky skrz svoji existenci. Nijak aktivně se totiž Tom do
boje s zlem nezapojuje. Můžeme to přirovnat například k Roklince
a Lórienu a jejich politiky appeasementu :). Ale právě ta naděje
možného útočiště a zejména znalost postavy, nad kterou nemá
prsten moc, je podle mého názoru pro hobity zásadní. Dodává jim
to sílu (i když se nechtějí vydat na další cestu bez Toma)
pokračovat v cestě a úkolu. Vidí, že Sauronovo zlo není
všemocné a že existují bytosti, na které nedosáhne.
Můžeme
tam pak i najít určitou myšlenkovou paralelu k Lórienu a
Galadriel, která je i mezi elfy považována za moudrou a mocnou
(tedy trochu vybočuje) a která, i když jiným způsobem, prstenu
nepodlehne. Stejně jako v Lórienu dostalo společenstvo od
Galadriel dary na své cesty, tak dostávají hobiti novou výbavu od
Toma Bombadila potom, co je zachrání před mohylovými duchy. Dle
mého je zde stejná příběhová funkce pro postavy jak Starého
hvozdu a Toma Bombadila, tak Lórienu a paní Galadriel. Je to pro
hobity, resp. pro společenstvo takový „motor dobra“, aby
pokračovali dál a že jsou místa, kam se temnota nedostala a
nejspíš ani nedostane. Toho si můžeme povšimnout i ve chvíli,
kdy Galadriel pomůže Frodovi po střetnutí s Odulou vstát a
pokračovat v cestě.
Boží článek. Taky si myslím to samé - tedy také si nemyslím, že je nutné Toma škatulkovat - maia, valar, etc. Tolkien ho separátně vymyslel, berme ho tedy separátně. (Strašné slovo mimochodem - separátně.)
OdpovědětVymazat