pondělí 7. září 2015

Co teď čtu II.

Srpen byl suchý i u nás na blogu.
Tak to zkusíme v září zlomit, nemyslím teda tím pršavym, studenym a vlezlym způsobem, jako se změnilo počasí.

Především ráda a hodně čtu Jacqueline Wilsonovou - jsou to dětské knížky, který zblajznete za dvě hodinky, ale mám je strašně ráda už od mala a možná dvacet už jich mám. V levných knihách čas od času mívají nějaké zlevněné za stovku. Wilsonová vždycky v každé knížce probere v milém příběhu jeden problém - maminku, která pije, nevlastní sourozence, šikanu ve škole, smrt někoho blízkého atp. Zrovna jsem přečetla tyhle:

Nemyslete si, ty knížky jsou pěkně drsný a smutný, vždycky na konci bulim.

To detektivky a thrillery zdaleka nejsou tak brutální!
Tentokrát se dostalo na tyhle detektivky:

Řeky Londýna od Bena Aaronowitche jsem koupila hnedka jak jsem si prohlídla obálka a přečetla synopsi. "Co by se stalo, kdyby Harry Potter začal pracovat u policie?" Knížku s takovouhle anotací přeci nemůžu nechat nepřečtenou.
Nicméně pro pořádek - k Potterovi bych to zas tak uplně nepřirovala. Magie zde funguje o dost jinak (vlastně pořádně není vysvětleno jak), hodně se tu pracuje se záhrobím a taky kupodivu dost s krví a střevama.
Ze začátku jsem měla trochu problém se začíst a uchopit knížku vůbec z nějaké strany, ale od druhé třetiny mě to dost chytlo. Je to dost neotřelé a ve vyjadřování přímočaré, autor má fajn nápady a Peterovy peripetie jsou zajímavé a dost novátorské. Svět je načrtnutý originálně, avšak někdy mě zarazí nějaké to PROČ SAKRA. Určitě si přečtu další díl, protože mě zajímá, co se z tohodle konceptu ještě vyvine.


Zlověstný podzim od G. M. Mallietové je naprostá pecka! Parádní vesnická detektivka jako ze starejch časů! Jen sem s dalšími díly!
Autorka bezvadně zvládá drobnokresbu malé anglické vesničky (ano, občas to trochu připomíná Vraždy v Midsomeru či starou dobro Agathu). Celou dobu jsem se bála, aby mě rozuzlení nezklamalo, ale i to se velmi povedlo a pointa byla dost nečekaná. Knihu jsem se snažila číst dost pomaličku, abych ji neslupla nadvakrát. Musím ale říci, že mě trochu osobnost hlavního hrdiny přišla přetažená - vikář a bývalý agent MI5 nemají mnoho styčných bodů, na kterých stavět, jinak mi ale Max Tudor hodně připomínal Roryho Alleyna z detektivek od Ngaio Marshové (zrovna čte jednu Evička a líbí se jí). Ale jinak skvělá detektivka přesně podle mého gusta, určitě budu čekat na další příběhy.





Druhý díl lewiské detektivky od Petera Mayeho se mi líbil možná ještě víc než ten první. Příběh a vyšetřování ze současnosti se opět prolíná se vzpomínkami a dějovou linkou v minulosti - tenkrát je spojovacím článkem (dnes) senilní a azheimerem trpící Tormod Macdonald, jehož křehké a skrz na skrz dementní osmdesátileté já rezonuje vzpomínky na jeho mladý život - musím říct, že je Tormod jedna z nejlépe napsaných postav, se kterými jsem v poslední době měla co do činění. May umí výborně pracovat s dějem - začně úplně nenápadně, ale čtenář má prostě pocit, že čim více čte, tím více před sebou hrne fatální a ohromující rozuzlení. Musím dát za pravdu všeobecně rozšířenému hodnocení, že posledních deset stránek je trochu moc hrr rozuzlení, ale čtenář už polovinu knížku tak nějak tuší, že to opravdu byla takhle strašná tragedie, tak ty upilovaný brokovnice a praštěný mafiány na konci přežije.


Mno a pak jsem ještě četla knížku Girl online, dostala jsem jí naštěstí zdarma jako e-knihu k opravenýmu tabletu (jéééj). Viděla jsem to místy na internetu, že to je román od nějaké slavné britské bloggerky, tak jsem myslela, že to bude k něčemu, třeba jak to v tomhle internetovym světě funguje a tak. Ale nakonec se z toho vyklubaly "Princezniny deníky hadr". Nejvíce nejklišoidnější trapná pubertální zápletka. Bleh. A navíc se ukázalo, že to vlastně ani ta údajně slavná bloggerka nenapsala, a místo ní nějaký chudáci duchové z Penguin books a ona je pod tim akorát podepsaná. Hanba a sakandál, kterej si nezasouží ani abych sem dávala obrázek přebalu. Takže si taky dávejte pozor, aby vás nějaký hadi nenapálili a radši s přečtěte výborný Nejlepší den pro umírání od skvělého Vládi Šlechty! (A nezapomeňte to řádně zapít druhým a třetím dílem!)


 Tak čauky a nepřehánějte to s učením :-) a já asi zase něco napíšu.
Jo a psal mi Metr a asi se tam mají hezky, tady posílám ještě fotku jejich sadu:


 

4 komentáře: